dek...nak order. dek...nak kire.mahalnyer!!!!

Woah..dah 2 minggu aku kerja rupenye.Skang ni aku kerja kat *****kitchen (sejenis warung). Hari first aku kerja kat menara polo sampai hari ketiga.tak penat sangat sebab kawasan residency so cam orang tak ramai. Tapi disebabkan kekurangan staff kat branch luar aku terpaksa diletakkan diluar..start kerja kul 5.30petang sampai kul 11.30malam.kemas sume abes kul 12.30pagi..walaupon aku ni hanya orang yang kena duduk kat cashier tapi kerja aku bukan jage cashier jer.Aku kena amek order,kire bil,angkat pinggan makan,hantar order air dan makan,kena marah customer,kena ngorat kastemer,bengang ngan orang kat dapo lagi,susun meja kerusi bile nak tutup.nampak jer cam senang.tapi letih!

Dulu aku selalu lepak kedai makn ni...kadang2 order makan lambat sampai..dari lapar terus rase kenyang.Bile dah kerja baru aku paham nape order selalu lambat!!!sebab tukang masak die bangang!tukang masak yang chinese food lah...tukang masak yang thai food dah siap masak untuk 6 table..tapi apek bodoh ni nak masak beef fried rice 4 pinggan je pon amek mase berjam jam..pastu bile aku soh cepat dorang bising.soh sabar..abah ko lah!!yang kasteme dok pandang aku,yang kasteme dok marah aku (dah ar marah nak speaking!marah sgt lah tuh!) ko stakat dok dapor sebut aper nak kena masak senang lar..pepet!!marah ni.marah ni.

Ade sorang staff ni umor die 42 tahun..memang aku salute ar die...buat kerja memang komplit..sudu garfu senduk semua dah sedia xyah aku nak mintak2.kire cam kerja aku dikongsi bersama dengannye lah..x lar rase kelam kabut sgt.tapi sebab die dah sakit 2 hari sorang staf baru dah ganti die..pergh!!cuci pinggan pon lame..sudu garfu setiap kali aku kena minta.senduk apetah lagi.tensen tensen.

Aku xderlah nak kate aku ni pekerja yang baik tapi panas kot hati ni sebab aku x suke kasteme buat muke bengang bile order x sampai sampai.Aku cam nak jer dorang try kerja situ..amek pengalaman..paham sikit.Elleh,kalau kat restoran mahal order lambat sampai x der pon nak "dek,where is my fried noodle?"..seram bhai nak pandang muke die time tuh..tapi terpakse gak cakap "errr,Sorry bang,otw nak masak".Biler dah masak."kire lar"(dengan muke kerek).."saye xnk makan.."PanT*t!!!

Yang sorang staff ni lagi x boleh blah..kerja nak sound jer.."Klu nak cepat makan lar kat umah.masak sendiri"..abes tuh klu xder orang nk makan kat kedai, mak ko nk bagi duit ker lahnat!..dah lar kurang kebersihan.yang ko pi letak kucing dalam laci apron ko sape soh..pastu ko dok masuk tgn dalam tuh.pastu ko pegang bawang goreng kasi hias atas makanan...macik ko!!!x paham aku.

letih dowh..aku x letih buat kerja tapi letih tengok orang tak semenggah.

sekian lah rapikan aku..sain out!

0 comments: